Wat willen we bereiken?Je wilt dat mensen binnen de organisatie:
En je streeft ernaar dat:
|
Effectieve procedures opstellenOm ervoor te zorgen dat procedures in de praktijk worden nageleefd, zou je zeker de volgende zaken erin vermelden:
|
Waar moet ik zeker op letten?
Houd er zeker rekening mee dat:
- De procedures worden opgesteld samen met het team én mensen die racisme meemaken.
- De procedures worden afgestemd op de verschillende contexten waar racisme voor kan vallen: op de werkvloer; tijdens de activiteiten; in het contact met derden
- Geef elke gradatie van racisme een specifieke plaats, van microagressies tot geweld. Stel duidelijke grenzen bij racistisch gedrag.
- Maak de procedures SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden)
- Registreer racistische voorvallen in een laagdrempelig registratieformulier.
Lees inspirerende getuigenissen uit het werkveld.
Recent weigerde een patiënt uitdrukkelijk door een collega verzorgd te worden, op basis van haar huidskleur. Dit pijnlijke moment is voor ons een wake-up call geweest. Ik heb meteen een vergadering gepland met heel het team en een externe begeleider om uit te wisselen over hoe we racisme voortaan zouden aanpakken. Er waren wel wat verschillende meningen over hoe streng we zouden moeten optreden. Het vrije groepsgesprek heeft geholpen om tot een gezamenlijk resultaat te komen. Voortaan leggen we bij een inschrijving aan elke nieuwe patiënt uit dat we niet ingaan op discriminerende vragen. De patiënt moet daar ook een document voor ondertekenen.” Patrick, leidinggevende van een wijkgezondheidscentrum |
|